Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

tisdag 9 augusti 2022

Lev billigt som student

 

Det är inte så lång tid kvar till att universitet och högskolor drar igång efter sommaren. Många börjar studera för första gången, och för majoriteten av dessa innebär det att man flyttar hemifrån. För första gången ska man på riktigt hushålla med sina egna pengar. Vill man samtidigt vara sparsam behöver man tänka på hur man lägger upp sin ekonomi. Här kommer ett förslag på budget för dig som ska studera, inspirerad av Aktiekemistens egna studietid.

Boende
Den svåraste punkten är att hitta ett boende. Aktiekemisten fick åka till den staden han skulle studera i fler gånger och titta på rum innan ett avtal var klart. Vad hyran är varierar men för det här inlägget lägger jag 5500 kr där el och bredband ingår.

Mat
Jag hade som utmaning att handla för lite som möjligt varje månad. Mitt rekord är 800 kr, men det här var en februari. Det här börjar vara många år sedan och med tanke på inflationen blir det svårt att nå igen. Dock kan man sätta upp lite riktlinjer för vad olika varor får kosta. Samtidigt är det viktigt att man lagar maten själv. Att koka lite pasta, steka lite köttfärs och riva några morötter kostar inte så mycket och kräver inte några större färdigheter inom kökskunskap. Matlåda tar du såklart med dig, och måste du absolut köpa något färdigt kan jag rekommendera färdig risgrynsgröt på 500 g som du kan köpa för under tian. 1500 kr är rimligt att avsätta på denna post.

Studielitteratur
Hur mycket böcker man behöver köpa beror på vad man läser för kurser. Sedan tycker jag man kan diskutera hur mycket man faktiskt behöver litteraturen. Är man med på föreläsningar och får ta del av  föreläsningsanteckningar kommer man klara sig väldigt bra. Många av de böcker jag har köpt har jag aldrig öppnat på grund av att materialet fanns tillgängligt på annat sätt. En hel del böcker finns också på nätet som gratis pdf-filer om man letar tillräckligt länge, eller så har en kurskamrat ställt sig vid kopiatorn på universitetsbiblioteket och scannat in alla relevanta kapitel. Har du tur får du ta del av scanningen gratis eller så betalar du några kronor för besväret. Allt som oftast får man också se att det är kursläraren som är författare till de böcker som rekommenderas, d.v.s. att uppmaningen till att köpa en viss bok är ett sätt för läraren att tjäna en extra slant. Med tanke på allt detta avsätter jag 300 kr per månad på denna post.

Transport
Jag har numera dålig koll på vad månadskort i kollektivtrafiken kostar, men det finns oftast förmånliga studentpriser. Sedan får man lägga till en slant för att kunna åka och besöka släkten ett par gånger under året. 1000 kr får avsättas här.

Kläder, kul och övrigt.
Det är väldigt sällan man sliter ut kläder så att man behöver köpa nya. Däremot strumpor och underkläder kan behöva fyllas på någon gång då och då. Det man däremot behöver i klädväg är skor. Ett par bra gympadojor brukar vara utslitna efter ett år om man använder dem mycket. Något socialt liv vill man kanske också ha, och så länge man inte super för mycket eller för dyr sprit kan man väl göra det om man tycker det är kul. Ett enstaka biobesök kan man säkert också klämma in. För att ta in lägger jag 1500 kr på denna post, men det går att komma undan billigare.

Totalt: 9800 kr

9 800 kr per månad bör man alltså klara av utan några som helst problem. Existensminimum är för en ensamstående 5 157 kr + boendekostnad, d.v.s. 10 657 kr enligt exemplet ovan. Det går med andra ord att klara sig på mindre än existensminimum.

Studiebidraget är 3 360 kr och sedan kan man få studielån på 7728 kr per månad. 11 088 kr är det. Utrymme för sparande finns. Sedan är de allra flesta utbildningarna inte så tunga så att man inte kan jobba bredvid. Aktiekemisten jobbade under fler år 60 % parallellt med heltidsstudier. Jag valde att inte ta något studielån. Efter min studietid var jag skuldfri, men så här i efterhand hade jag gärna lånat så mycket som möjligt på det förmånliga studielånet för att kunna investera. Det är lätt att vara efterklok. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.