Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

torsdag 6 januari 2022

Utdelningsaktier

 

Som investerare kan man välja mellan många olika strategier. En populär sådan att fokusera på är utdelningsaktier, vilken är den Aktiekemisten har valt. Varför är det då en bra strategi? Framförallt handlar det om de allra flesta bolagen som delar ut pengar till sina aktieägare går med vinst. Att ett företag går med vinst är ett tecken på en affärsmodell som fungerar. I slutändan är det ju trots allt så att man är delägare i företag när man äger aktier, och då vill i alla fall Aktiekemisten äga bolag som tjänar pengar. Dock får man hålla koll på att de inte delar ut mer än vad de tjänar. Det händer ibland att bolag gör det för att bibehålla en fasad av att det går bra för företaget.

Äger man utdelningsaktier kan man inte förvänta sig att aktiekursen stiger raketartat. Man kommer inte göra snabba klipp genom att äga utdelningsaktier. Däremot kommer ens avkastning att ligga någonstans omkring index, och det är inte så tokigt.

Jag tror att det är viktigt att fundera över vad man vill åstadkomma på börsen. Vill man nå FIRE som jag, är det inte snabba klipp som man ska leta efter, eftersom att det är svårt att konsekvent över tid tjäna pengar på det. Är man dessutom ute efter att aktier ska dubblas i kurs på en vecka eller månad, så är det enbart aktien man tittar på och inte det underliggande bolaget. Här tror jag många borde fundera över om man faktiskt vill äga det bolaget som står bakom aktien, eller om man bara ser det som en lottsedel. Det är därför jag har utdelningsaktier, eftersom jag vill äga företag som tjänar pengar, och tjänar de pengar, tjänar jag pengar.

4 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.