Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

onsdag 9 december 2020

Vilken aktie ska man köpa?

 

När man köper aktier regelbundet kan det vara svårt att avgöra vilket innehav som man ska öka i. Ska man välja det som går bäst just nu, eller det som det är mest snack om? Jag har ett system där jag jämför aktiens portföljvikt med den nivå som jag önskar att aktien ska ha. Därefter låter jag beräkna den procentuella skillnaden mellan portföljvikten och målet för att avgöra vilken aktie som jag ska köpa. Den med störst skillnad köper jag in. Det finns såklart risk att man försöker fånga en fallande kniv med detta system, och därför gäller det om att vara noggrann med vilka innehav man har. Tror man inte på bolaget är det bättre att sälja av det helt.

Med systemet har jag lyckats öka i några av mina innehav vid helt rätt tillfällen. Ett exempel är Intrum som jag köpte mycket i under Corona-raset. Decisive Dividend är en annan där jag har fått köpa på mig många aktier till en billig peng som nu återhämtat sig. 

Hur gör ni för att välja vilken aktie som ni ska köpa in till portföljen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.