Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

fredag 4 december 2020

Hur kan man tänka med studielån?

 

Om man ska ägna sig åt studier på universitet eller högskola har man möjlighet att ta studielån. Det kan vara en god idé om man inte har några inkomster under sin studietid att finansiera sitt uppehåll med ett sådant lån, då det har en mycket låg ränta. Nästa år kommer det vara 0,05 %. Detta innebär att inflationen så småningom kommer att äta upp lånet. Även om man har inkomster under sin studietid, kan det fortfarande en god idé att studielån för att skrapa ihop till ett liv efter plugget. Ett bra mål är att spara ihop till handpenningen på en bostad. En annan idé är att investera studielånet på börsen. Visst kan man ha otur med att börsen går ner, men ser man på det på lång sikt bör det vara en god affär. Jämför man den historiska avkastningen på Stockholmsbörsen som är 9,24% sedan 1870, med räntan på studielånet ser man att det kan vara lönsamt.

Hur gjorde Aktiekemisten själv med sitt studielån? Ingenting. Aktiekemisten tog aldrig något studielån, utan jobbade hårt bredvid studierna. Jag ångrar inte idag att jag jobbade hårt, men hade jag vetat om hur fantastisk börsen var när jag började plugga hade jag definitivt tagit studielån.

"Den som är satt i skuld är icke fri" kan ibland få höra. Så tänkte Aktiekemisten under sina studieår. Dock får man inte glömma att räkna på situationen. En skuld tidigt i livet kan göra dig mer fri senare i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.