Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

torsdag 31 december 2020

Året som gått: 2020

Året som gått har varit ett speciellt år i många avseenden. En stor pandemi har lamslagit världen så att både sommaren och julen inte varit som den brukar. På börsen fick vi en snabb krasch som satte skräck i investerarkollegiet. Som om det inte vore nog, har även Aktiekemisten börjat blogga. Det började som ett litet kul projekt, och det är det fortfarande. Dock hade jag inte räknat med att så många skulle läsa mina inlägg. Hela 16 600 sidvisningar har jag haft under året, och därför ett stort tack till alla läsare för att ni följer min lilla investeringsresa.

Portföljen har blivit större under året, och det är inte så mycket tack vare värdeökningar. Det har blivit mycket nysparande som gör att den nu är värd 491 822 kr. Det är inte så tokigt med tanke på att jag började bygga min pengamaskin oktober 2017. När året började var den bara värd 307 222 kr, och som lägst under Coronakraschen var värdet 275 709 kr.

Det är mina utdelningarna som ska finansiera min frihet. Året kunde ha sett mycket bättre ut på den här fronten, men det blev inte så illa som man kunnat befara. En ökning med 65 % resulterade till slut i 12 197,49 kr, vilket täcker drygt en halvmånads frihet. Med andra ord är det bra bit kvar till att kunna titulera sig fri från löneslaveriet. 

Låt oss nu se framemot ett fint år 2021!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.