Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

torsdag 19 mars 2020

Måste favoritaktierna vara största innehaven?

Ibland fastnar man lite extra för någon aktie. Det kan vara att den har en speciell utdelningsstruktur, att man har ägt den i lång tid, eller kanske till och med att man tycker synd om den på grund av dess kursutveckling inte motsvarar potentialen. Börsen är ett ställe att investera sina pengar och börjar man blanda in sina känslor kan det påverka sin avkastning. Inget säger att man ska gifta sig med en aktie och leva med den hela livet. Finns det goda grunder, så som ändrat företagsmodell eller utdelningsstruktur, ska man kunna göra sig av med innehavet.

Jag tror att de flesta har något innehav som man känner lite extra för, men frågan är om det måste vara största innehavet? Det är rimligt att man har mer vikt i ett bolag man tror lite extra på, men är det ett måste? Jag har tre innehav jag tycker om lite extra. Det är försäkringsbolaget Tryg, inkassobolaget Intrum och ståljätten SSAB. Tryg är mitt största innehav, men de andra har bara 1-3% vikt i portföljen. Jag kanske borde låta dem ha större vikt men samtidigt är min bedömning att portföljen skulle bli mindre stabil.

Måste favoritaktierna vara största innehaven? Har du någon favorit?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.