Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

torsdag 5 mars 2020

Köpa eller vänta?

Som jag tidigare har skrivit om handlar jag aktier på måndagar. Dock har jag blivit tveksam med tanke på den stundande oron som orsakas av Corona-viruset. Jag har hört att man har stoppat exporten från Asien och att flera svenska företag håller på att förbereda för att kunna jobba hemifrån. Kommer detta leda till att vi är på väg längre ner, eller har marknaden redan räknat in detta i dagens nivåer? Med tanke på att prognoser säger att det kommer många vinstvarningar för Q1 och Q2 på grund av viruset är det rimligt att tro att börsen kan falla mer. I alla fall under förutsättning att det handlar om bolag som är importberoende, vilket de flesta industribolagen är. Om man tänker efter ser jag bara att fastighetsbolagen inte ska påverkas av rådande läge. Speciellt de som har stor andel hyreslägenheter. Folk måste ändå ha någonstans att bo. Trots att de inte bör påverkas har deras kurser också påverkats av börspaniken, vilket gör att det är mer prisvärd att köpa sådana bolag nu. Dock har värderingarna varit höga tidigare och den senaste tidens turbulens en trigger för att nå en mer rimlig värdering.

Så till frågan: Ska man köpa mer eller vänta? Det finns faktorer som talar för båda alternativen. Med tanke på att man brukar säga att man tjänar mer på att vara med på marknaden under lång tid än att försöka tajma marknaden, lutar det åt att köpa mer på måndag. Vad gör ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.