Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

torsdag 26 mars 2020

Krasch tidigt på sparresan är fördelaktigt

Mitt mål för portföljen är att uppnå 6 miljoner och att den ska ha en direktavkastning på 4 %. Det gör att jag kan leva fint på min portfölj och göra det jag själv vill istället för att jobba. Enligt mina beräkningar har jag 15 år kvar tills jag är där. Har jag otur tar det längre tid, eller så har jag tur och det går snabbare. Just nu finns det förutsättningar för att det ska gå snabbare. Med tanke på senaste månadens nedgång ger det möjlighet att köpa aktierna betydligt billigare än tidigare. Det gör också att jag får betydligt mer utdelning för pengarna, och framförallt skulle det kunna göra att jag inte behöver 6 miljoner i portföljen, så länge utdelningarna uppgår till 240 000 kr. Räknar jag på min genomsnittliga utdelningsandel på portföljen idag skulle det bara krävas 5,1 miljoner. Ju längre tid vi kan ha kvar rean, desto snabbare kan jag sluta jobba. Därför är det inte så illa med en stor nedgång då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.