Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

torsdag 28 juli 2022

Snart är det val...

 

Den 11 september ska det väljas ny regering i Sverige. Aktiekemisten har redan bestämt sig för vilket parti han ska rösta på, och utan att avslöja för mycket kan jag säga att det handlar om den högra sidan. Förhoppningsvis kommer den sidan kunna få ordning på vårt avlånga land. Förhoppningsvis säger jag, då det handlar om politiker. Jag ska inte dra alla över en kam, men deras förmåga till att konkretisera sina viljor är oftast svårfunnen. Lyssnar man på valfritt P1-morgon när man åker till jobbet förundras man över många politikers bristande sätt att uttrycka så att man förstår hur saker och ting ska gå till. Att de har en massa viljor, ibland verklighetsfrånvända, kan man inte ta ifrån dem. Inte heller deras kunskaper i pajkastning. Istället för att säga hur saker ska lösas, ska det fokuseras på hur dåliga alla andra är förutom de själva. Dock saknas allt som oftast svaret på frågan "Hur?" Det är ju det som är det intressanta. Att presentera själva lösningen på problemet istället för att säga att problemet ska lösas.

Sedan kan man hoppas efter valet att det är kompetenta människor som får de olika ministerposterna. Viss utbildning inom sitt område borde vara ett krav. Att det borde vara ett krav ser man exempel på med den nuvarande regeringen med en damfrisörska som miljöminister. Jag skulle gärna vilja höra henne förklara hur induktion i en generator fungerar och hur ett galvaniskt element är uppbyggt. För det är grundläggande naturvetenskapliga fenomen som en miljöminister bör kunna, och som man borde lärt sig på högstadiet.

Till sist kan jag tipsa om de stora nyhetstidningarnas valkompasser. Jag har gjort både DN:s och Aftonbladets, och tycker att de gav en ganska bra bild av vad jag själv tycker. Det kan vara en idé för dig som fortfarande inte har kommit fram till vilket parti du ska rösta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.