Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

fredag 31 december 2021

Året som gick: 2021

 

2021 har varit ett fantastiskt år för Aktiekemistens portfölj, utdelningar och blogg. Om vi börjar med den sistnämnda så har bloggen haft 75 000 visningar under året. Det är fem gånger så mycket som förra året. Det som har varit mest läst är om olika börsintroduktioner, men även inlägget om att äga fonder istället för aktier har varit populärt. Ni läsare har även kommenterat flitigt med 214 kommentarer. Det tackar Aktiekemisten för. 

Inför 2021 satte jag målet 650 000 kr i portföljvärde, men det blev istället ca 755 000 kr (vilket skrivs innan USA och Kanada har avverkat sina sista handelsdagar för året). Detta innebär en ökning med 264 000 kr eller 22 000 kr/månad. Det är nu man börjar märka att portföljen har vuxit i storlek. Jag räknade med att sätta in 100 000 kr under året, men jag har inte riktigt kommit upp i den nivån. Jag får försöka att öka sparandet lite till nästa år.

På utdelningsfronten inkasserades 21 390,96 kr vilket är 75 % bättre än året innan. Mitt mål var 20 000 kr vilket passerades med marginal. Aktiekemisten har satt sin FIRE-nivå till 20 000 kr/månad vilket innebär att jag har fått in tillräckligt för att täcka en månad. Det är jag nöjd med, och nu gäller det om att skruva upp utdelningsprognosen inför nästa år. Vilket mål jag sätter kan du läsa om efter nyårsskiftet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.