Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

onsdag 12 augusti 2020

Min sommartrading

Det har inte varit så mycket aktivitet på bloggen under sommaren, men nu kommer det bli lite mer igen när sommaren börja lida mot sitt slut. Under sommaren har jag lekt lite med att trada aktier. Detta började då jag satte in 20 000 kr på ett nytt ISK för att delta i Genova Propertys börsintroduktion. Efter det började jag göra vissa korta affärer för att se om det var möjligt att tjäna en liten extra slant. Jag kommer därför lista några av mina erfarenheter.

Då detta har skett under rapportperioden har det varit en del rörelser. Om ett bolags rapport har kommit ut och slagit förväntningarna, men ändå handlats ner, kan det vara läge att köpa i slutet av dagen för att få en tydlig positiv utveckling dagen efter. Detta kunde man se i bl.a. SEB, Axfood och Bilia.

Det är inte alltid lätt att hitta möjligheter för kortsiktig handel. Det gör att man lätt blir otålig och köper aktier bara för att köpa. En dålig handel kan lätt förstöra många bra.

Ibland överreagerar marknaden på en dålig nyhet och därför sjunker kursen för mycket. Detta såg man t.ex. i Evolution Gaming när en insider sålde en större post, och i Minesto när det var problem med någon typ av elkabel vid installationen av ett vågkraftverk. Det gäller dock att kunna avgöra om nyheten är dålig eller inte. Ibland kan insiderförsäljningar var negativa tecken, framförallt om fler säljer samtidigt.

Det är bra att använda sig av s k stop-loss. Det är inte alltid att en aktie rör sig som man vill och därför behöver man komma ut ur affären innan det är för sent. Att bestämma stop-loss nivå kan dock vara lite knepigt. Man kan titta på hur aktien har rört sig tidigare, eller så kan man bestämma sig för en viss procentsats som man är beredd att riskera.

När man väl valt en aktie och den har börjat stiga i värde kan det vara bra att bestämma sig för när man ska sälja. Här kan återigen använda sig av stop-loss som man successivt flyttar uppåt i takten med kursen går uppåt. Alternativet kan vara att man bestämmer sig för en given kurs från början som man vill sälja vid. Det kan dock göra att man missar en stor ökning.

Med tanke på hur mycket pengar jag har haft att leka med, har courtaget blivit högt. Det är viktigt att tänka på så att man inte tror att man gjort en vinst, men att den sedan blivit uppäten. Tänk även på valutaväxlingsavgifter som också påverkar din trading.

När jag har handlat har det varit via internet på en telefon, och jag har inte bevakat marknaden allt för mycket. Det har såklart påverkat hur mycket jag har kunnat få in på tradingen. Dock har det blivit några tusenlappar i vinst vilket jag är nöjd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.