Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

tisdag 17 november 2020

Ibland blir det inte som man tänkt sig

 

Förra veckan började handeln i DanCann Pharma som hade sin börsintroduktion. Jag tyckte att det verkade vara ett rimligt erbjudande och var glad över att ha fått tilldelning. 1000 aktier och 400 teckningsoptioner. Efter sista teckningsperioden kom det ut att emissionen var övertecknad. Den allmänna delen till ca 430 %. Med andra ord lät det lovande. Handelsdagen kom och innan öppningen stod det positiva 5000 kr på kontot för DanCann Pharma. Man kunde se att det låg köpordrar inne för långt mer än vad man fått aktierna för. Sedan kom öppningen. Ner 15 % till att börja med, sedan en liten ökning och därefter neråt igen. Första handelsdagen slutade på - 24 %. 

Det blev verkligen inte som jag tänkt mig. Tittar man på vilka aktörer som handlar i aktien är det uteslutande Avanza och Nordnet, vilket är lite suspekt. Sedan har man kunnat läsa på Avanzas forum att Nordea inte har fått börja handla detta värdepapper än. Det finns säkert många där som vill köpa. Nordea brukar ju även användas av de lite kapitalstarkare spararna. Så hypotesen är alltså att när Nordea kommer igång så ska aktien stiga i värde igen. Frågan är dock när det händer. Då Aktiekemisten har haft en hel del stora utgifter på sistone ligger det inga pengar över till Nordnets börsintroduktion. Risken är därför att jag behöver sälja till en stor förlust för att kunna delta där. Enda positiva i det hela är att jag tecknade DanCann Pharma på en vanlig depå. Då kan jag åtminstone kvitta förlusten mot vinster i några andra introduktioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.