Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

onsdag 30 mars 2022

En lite krångligare arbitrageaffär

 

Corem Properties har gått ut med ett erbjudande om att byta ut preferensaktier mot D-aktier. Erbjudandet säger att man får 1,12 Corem D per Corem Pref. Erbjudandet ska ges runt mitten av maj och ev. byte sker sedan i början av juni. När sådana erbjudanden tillkännages för marknaden kan det vara en god idé att räkna på det hela och så här gjorde Aktiekemisten:

22 Corem D såldes till 293 kr/st, vilket efter courtage ger 6430 kr. Därefter köptes 20 Corem Pref för 321 kr/st vilket innebär en kostnad 6436 kr efter courtage. Hela kalaset har kostat mig 6 kr. Räknar man vidare på det ser man att 20 Corem Pref kommer ge mig 22,4 Corem D. Det vill säga att jag tjänat 0,4 aktier som kommer omvandlas till kontanter. Hur mycket det blir påverkas av kursen vid inlösen, men det borde inte ändras allt för mycket jämfört med nu. Räknar man på dagens kurs motsvarar det 116 kr. Denna lilla beräkna med andra ord tjänat mig ca 110 kr. Det tycker jag är helt okej för ett par minuters arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.