Volvo Cars är en börsintroduktion som alla har gått och väntat på. Denna biltillverkare som ägs till ca 83 % av kinesiska Geely tar in
Enligt Affärsvärlden är 26 % 71 % av aktierna bokade av fondbolag så som AMF, Nordea och Swedbank för att nämna några. Dessutom är många banker inblandade i emissionen. Man har satt ett intervall mellan 53 och 68 kr per aktie, Teckningspriset är satt till 53 kr vilket gör att börsvärdet kommer att hamna på mellan 163 och 200 miljarder. Vill man vara med tecknar man senast den 26 oktober och aktien börjar handlas den 28 29 oktober.
Några analytiker har uttalat sig hittills. Här kommer en sammanställning (Uppdaterad 25 oktober).
- Privata Affärers Marcus Hernhag råder att inte teckna. Värderingen är oklar, främst på grund av att man som privatsparare inte vet vad värderingen blir.
- Placera tycker att det finns utrymme för en fin handelsstart, och tycker man kan teckna.
- Affärsvärlden råder en att teckna, men är orolig för att kinesiska intressen kan styra.
- Börsveckan råder en att teckna.
- Dagens Industri är mycket positiva och råder en att teckna. Detta gick de ut med innan man fastställde teckningskursen till 53 kr.
Det som jag ser som en stor fördel här är all publicitet. Går man in på SEB's hemsida är detta det första man möts av. Det skrivs mycket om Volvo Cars i tidningar och på finanstwitter. Detta är alltid positivt.
Aktiekemisten väljer att teckna. Det borde kunna bli en rimlig start på handeln, och lite cash borde kunna inkasseras.
Gör alltid din egna analys. Investeringar kan leda till att man förlorar delar eller hela sitt insatta kapital.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.