Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

lördag 10 juli 2021

Portföljens utveckling v.27 2021

 

Det har varit berg- och dalbana på börsen denna vecka. Trots det slutar portföljen på 646 129 kr, vilket motsvarar en fin ökning på 2,2 %, där även en liten insättning bidrar. Kul att se att portföljen tjänar mer än vad Aktiekemisten gör under en vecka. Men! Det kan lika gärna gå ner åt lika mycket nästa vecka.

Veckans köp blev återigen i Cibus Nordic Real Estate.

Tråkigt nog inga utdelningar denna vecka, men de kommer igen nästa vecka när det är dags för några av månadsutdelarna.

Låt oss se fram emot en solig börsvecka!

6 kommentarer:

  1. Hej, försöker du ha lika mycket i % på dina aktier? Jag har från 30% till 5 %, har runt 30 olika innehav
    Antalet minskar eftersom jag kör by and build, så det ger sig automatiskt vilken aktie som visar framfötterna. Kanske helt fel men känns ok för mig.
    Mvh N

    SvaraRadera
  2. Hej N, Jag har delat in mina aktier i A, B, C, D, E och F innehav. F-innehaven är mina tre ETF:er, som ska väga 5 % var i portföljen. Sedan är alla mina många aktier fördelade på resterande 85 % där A-aktierna väger mest och E minst. Storlek på A-E aktier beror på hur många aktier jag har i portföljen samt vilken vikt jag vill att varje innehav ska ha. Just nu ska en A-aktie utgöra 5,62 % och en E-aktie 1,02 % av portföljen. Vilken aktie som jag köper avgörs sedan av hur stor procentuell avvikelse det är upp till målvikten, där den med störst negativ avvikelse köps in. Just nu skalar jag inte av om ett innehav sticker iväg i storlek, men det kommer jag nog göra när mina portföljen börjar sig närma att jag ska leva på den.

    SvaraRadera
  3. Spännande upplägg, hur kom du fram till procentsatsen på A-E? Är typ investor en A Aktie eller blir det en med störst utdelning? Mvh Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var i början av min aktiekarriär där jag satt med ett gäng aktier som jag ville skulle ha olika vikt. Förhållandet A:B:C:D:E är 8:5,5:4:2,5:1,5. Sen har jag gått på känsla, vilket bolag tycker jag mest om och ser som tryggast osv, samtidigt som jag tar hänsyn till vad jag tror om aktien framöver. Investor och Tryg är de enda A-aktier, och de som jag tycker mest om/ ser som tryggast. D- och E-aktier är mer sådana bolag som jag tycker är kul att ha med i portföljen, men inte vill ska väga för mycket.

      Radera
  4. Ok, kul att höra andras tankar.
    Jag höftar mest och kollar på omvärlden i stort.
    Hade jag haft pengarna i början av pandemin hade jag satt 50%i geting,, men allt är timing 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man kommer långt med att höfta, så länge man gör det i stabila bolag. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.