Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

onsdag 24 februari 2021

Återbetald källskatt

 

På utländska utdelningar betalar man källskatt. Denna kan man få tillbaka om man t.ex. har sina utländska innehav i en Kapitalförsäkring. Det är tråkigt att behöva ligga ute med pengarna, men bra att man får tillbaka dem. I början av ens investerarkarriär handlar det inte om stora slantar, men i takt med att portföljen växer blir det inte obetydlig summa. Igår fick Aktiekemisten tillbaka 45,01 kr för 2018 av Nordnet. Det är exakt 100 % av källskatten som betalades det året. När jag för statistik över mina utdelningar räknar jag bara de pengar jag faktiskt får ut. Nu kommer jag dock lägga till en rad för utländsk källskatt i min statistik och också räkna med det i mina årliga utdelningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.