Aktiekemisten

Besök Aktiekemistens nya blogg på www.aktiekemisten.se. Där hittar du alla nya inlägg.

onsdag 28 oktober 2020

Efter uppgång kommer nedgång


Ni som har följt bloggen ett tag vet att jag hållit på och tradat lite grann på hobbynivå. Små summor som genererat en bra avkastning. Dock varar allting inte för evigt. Det började med att jag gjorde riktigt usla affärer, dels avkastningsmässigt, dels beslutsmässigt. Sedan tilltog björnmarknaden för ett par dagar sedan med stora nedgångar. Tradingportföljen har fortfarande en fin positiv avkastning, men den är ca 20 procentenheter lägre än för två veckor sedan. 

Vad kan man då lära sig av detta? Först och främst får man inte bli för självgod. Disciplin behövs alltid när man handlar med värdepapper. Hade jag sedan använt mig av stopp-loss som jag hela tiden bestämt mig för, ja då hade en stor del av situationen varit räddat. 

Hur går man vidare härifrån då? Dags att lägga sig i fosterställning och gråta eller förfina sin strategi och träna på sin disciplin? Aktiekemisten väljer det sistnämnda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.